dilluns, 14 de maig del 2018

Ortografia i sons II. TEORIA

1. Quina diferència de significat hi ha entre xec i txec? Sonen igual les dos
paraules?

DIFERÈNCIA ENTRE ELS SIGNIFICATS DE XEC I TXEC:

-XEC [ʧɛ́k]:
  1. Document de crèdit pel qual el titular d'un compte bancari autoritza el pagament d'una quantitat de diners al beneficiari assenyalat o al portador.
  2. Soroll d'un colp o d'un xoc.

- TXEC [ʧék]:
  1.   Natural o habitant de Txèquia.
  2.   Llengua eslovena parlada a Txèquia.

No sonen igual, ja que, com observem a la paraula escrita segons l’alfabet fonètic, encara que ambdues utilitzen el fonema [ʧ] al començament i el [k] a l’acabament de la paraula la -e- no es pronuncia igual. En la paraula Xec es pronuncia amb [ɛ́] i en la paraula Txec es pronuncia amb [é].

2. Decideix si falta una n o una m:
immens
canvi
àmfora
tramvia
circumval·lació
annex
connectar
innocent
somriure
premsa
impremta
decenni
enmig
benparlat

3. La lletra h no sona mai, però de vegades s'escriu. En quins mots sobra? Hivernacle, horxata, horfe, harmonia, cohet, subhasta.
  •  Sobra en els mots: Orfe, Orxata i coet.

4. Busca en el manual 10 paraules que tinguen ele geminada (l·l) i que cregues que puguen ser habituals en el vocabulari utilitzat en educació primària.
  • Aquarel·la               
  • Síl·laba               
  • Col·legi             
  • Pel·lícula
  • Libèl-lula
  • Paral·lel
  • Col·laboració
  • Cèl·lula
  • Cal·ligrafia
  • Col·lectiu
5. Com a recapitulació final, ompli els buits de les frases següents amb la grafia corresponent. Si no cal posar-hi res, deixa-ho en blanc .

Un investigador privat no ha de tenir miraments a l’hora d’encarregar-se d’un cas. L’any passat em va arribar l’encàrrec d’investigar la misteriosa desaparició d’una princesa d’un petit costat d’Hongria. Els pares de la princesa l’havien enviada a un convent perquè s’educara sota l’estricta vigilància de les monges. El cas és que un dia l’abadessa es va adonar que no havia assistit a l’oració de mitjanit, i va ser llavors quan va esclatar l’escàndol. La meua arribada va ser com un raig d’esperança, tant per als pares com per a les religioses. Ràpidament vaig fer una enquesta per a saber qui va ser l’última persona que la va veure. Una jove novícia va afirmar que la va observar mentre feia un passeig solitari per una plaça propera al convent, i que una mica més tard va sentir com s’allunyava un automòbil. Aquesta dada va fer augmentar les sospites d’un rapte. Però al dia següent tot es va aclarir. Un majordom de palau va trobar la xica acompanyada d’un xicot ben plantat a la casa per als convidats. Resulta que la xica s’avorria al convent i va decidir fugir amb l’ajuda d’aquest jove que havia conegut la setmana passada en una visita a la taverna del poble. Després d’aquest desenllaç impressionant, la meua missió havia acabat.

6. Quina creus que seria la manera d'aprendre ortografia? Reflexiona sobre la metodologia que cregues més eficaç per a aprendre ortografia i millorar-la.

Pensem que una de les millors maneres d’aprendre ortografia és mitjançant el joc, ja que els xiquets i xiquetes ho passen bé i al mateix temps aprenen sense adonar-se'n. És un bon recurs perquè els xiquets interioritzen les diferents sons i les formes d’escriure les paraules. Amb aquest recurs es pot utilitzar el mètode visual, sonor i motor, es tracta d’aplicar dictats per a desenvolupar la percepció auditiva de les paraules i la diferenciació fonètica, a més també afavoreix l’associació del so amb la grafia. 


1 comentari: