Les Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
han canviat la forma de vida i la societat. Hui en dia podem comunicar-nos amb
qualsevol persona a qualsevol distància gràcies a aquestes tecnologies, es a
dir, han millorat la transmissió d'informació. Les TIC són recursos o programes
els quals processen, administren i comparteixen la informació mitjançant
suports tecnològics com: computadores, televisors, telèfons mòbils, reproductors
portàtils d'àudio i video o consoles de joc.
Quant a aquestes tecnologies aplicades a l'educació,
sorgeixen com a resposta a les necessitats del canvi de la societat de fet està
dins del currículum d'educació infantil. Com el currículum és un document obert
i flexible ha de respondre a les necessitats del moment i per aquest motiu té
en compte les TIC a l’àrea els llenguatges: comunicació i representació ja que
uns dels objectius és: valorar i apreciar les produccions pròpies, les dels
seus companys i algunes de les diverses obres artístiques del patrimoni conegudes
mitjançant TIC o “in situ” i donar-los un significat que els aproximi a la comprensió
del món cultural al que pertanyen.
A més a més, el bloc 4 que és: el llenguatge audiovisual
i tecnologies de la informació i comunicació.
a) L’aproximació als produccions TIC breus i senzilles.
b) La iniciació en l’ús dels instruments TIC.
D’altra banda, nosaltres com docents hem de formar-nos
per donar resposta a la societat de la información. No obstant això,hi ha un
grup de docents que no comparteixen aquesta idea ja que ho veuen com un repte o
com alguna cosa innecessària.
Els mestres utilitzen amb més freqüència l'ordinador ja
siga per comunicar-se amb les famílies dels alumnes o com a recurs
d'ensenyament-aprenentatge amb tres funcions: com a objecte d'aprenentatge, com
a mitjà per aprendre o com a suport a l'aprenentatge.
Pel que fa als avantatges de la utilització de les TIC
destaco:
- Curiositat i investigació.
- S'adquireix gran capacitat per a l'aprenentatge.
- Permeten l'alfabetització digital de l'alumnat.
- Possibilitat d'interacció ja que és l'alumnat el protagonista.
- Augmenten la implicació de l'alumnat en les seues tasques i desenvolupen la seua autonomía, ja que prendren decisions, filtren informació, la seleccionen,etc.
D’altra banda, els desavantatges són:
- Informació no fiable ja que de vegades la informació fiable és més difícil de trobar.
- Addicció a les noves tecnologíes.
- Aïllament ja que de vegades no se treballa en grup o perquè ni hi ha altres formes comunicatives.
- Cansament visual i altres problemes físics ja que passen molt temps mirant a la pantalla.
- Recursos educatius amb poca potencialitat didàctica a causa del contingut de la web.
Finalment, sempre que no utilitzem un recurs de forma
massiva és positiu i més si és necessari tenir cert maneig per al futur. Les
TIC están presents en la nostra societat
i és un mitjà d'aprenentatge interessant per als xiquets i xiquetes. A més a
més, és una forma ràpida d'accedir a tota informació necessària dins de l'aula.
Encara que no hem d'oblidar la manipulació d'objectes o materials fora de la
pantalla ja que som éssers humans no robots
Vist
ResponElimina