NOVES TECNOLOGIES
Actualment,
vivim en una societat informatitzada en la qual estem envoltats de les
tecnologies de la informació i de la comunicació. Podem definir aquestes eines
com un conjunt de ferramentes o de recursos tecnològics que diàriament ens
faciliten l'accés a qualsevol informació i l'emissió i el tractament d’aquesta
en qualsevol àmbit de la vida i en tot moment, de manera ràpida i eficaç.
Si ens fixem
en l'àmbit de l'educació, podem dir que les tecnologies hi han evolucionat
moltíssim en un període de temps relativament curt, tant que s'han fet
imprescindibles dins de l'aula com a ferramenta bàsica per als educadors. Els docents amb interés per
aquestes eines, amb una adequada formació en noves tecnologies i amb la seua
correcta aplicació a l'aula poden crear una sèrie de continguts educatius en
línia antigament impensables.
Les
tecnologies a l’escola, d'una banda, permeten una metodologia més activa,
perquè augmenten l'interés i la motivació de l'alumnat per a aprendre de forma més
divertida amb nous recursos. A més, també desenvolupen un treball interactiu que
estimula la cooperació entre companys i entre el professorat, alhora que incrementen
la imaginació i la creativitat dels alumnes, perquè aquestos estaran en contínua
activitat, i afavorixen l'educació inclusiva, amb l’adaptació de l'educació a
les necessitats i característiques personals de cada estudiant. I no podem
oblidar el fet que els nous recursos tecnològics faciliten la comunicació entre
l'alumnat i entre el professorat i les famílies i, per descomptat, amb
qualsevol persona en qualsevol racó del món, la qual cosa fomenta la multiculturalitat
tan present en la societat del segle XXI.
Però, d'altra
banda, cal comentar que trobem diferents inconvenients a l’hora d’usar les TIC
a l'aula, perquè aquestes poden distraure l'alumnat si cerca informació
innecessària a la xarxa, ja que això provoca una pèrdua de temps en el treball.
I a més, també poden produir addicció o ansietat si no són utilitzades de manera
adequada. En aquest sentit és molt
important el paper del professorat, que ha de ser el guia dels xiquets quan
usen Internet per prevenir aquest tipus de problemes.
Per concloure,
vull comentar que pense que és molt important la formació permanent del
professorat i de les famílies per a realitzar un ús correcte de les noves
tecnologies, i així traure el màxim profit d’aquests recursos. L’alumne és el
protagonista del seu propi aprenentatge, és clar, però necessita d’un guia en
aquest camí, tant a casa com a l’escola.
Autor: Sergio Ballester Amorós
Vist
ResponElimina