Les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) són
un conjunt de tècniques, desenvolupaments i dispositius avançats amb els quals
es poden emmagatzemar, processar i transmetre dades. Es tracta d'un concepte
nou que avui dia cada vegada s'incorpora més en les aules, sent útil tant per a
l'alumnat com per al professorat. Amb l'arribada d'aquestes tecnologies,
l'activitat docent està canviant des d'un enfocament centrat en el mestre cap a
una formació centrada principalment en l'alumnat.
Com a futures mestres d'Educació Infantil, és necessari
que coneguem totes les possibilitats que té utilitzar aquest instrument en
l'Educació, així com els inconvenients que pot ocasionar.
Si ens centrem en la perspectiva de l'aprenentatge,
les TICs influeixen de diverses maneres. En primer lloc, centrant-nos
en els avantatges, parlarem de l'interés i la motivació que desperten, ja que
es tracta d'un mètode nou que incita a l'activitat i al pensament per part dels
estudiants. Al seu torn, la tecnologia dóna lloc a la interacció i a la
contínua activitat intel·lectual en tractar-se d'un material atractiu que porta
a l'aprenentatge sense amb prou faenes adonar-nos. Un altre dels aspectes
positius desenvolupats és l'aprenentatge cooperatiu, ja que els instruments que
proporcionen les TIC faciliten el treball en grup i actituds socials (correu
electrònic, fonts d'informació...). És a dir, en el referit a l'aprenentatge
les TIC ens proporcionen molta informació i ens ajuden a la millora de
competències d'expressió i creativitat. A més, en el referit a l'alumnat,
possibiliten la proximitat amb el professorat, així com l'accés a múltiples
recursos educatius. Si ens centrem en els docents, les TIC són una font de
recursos orientatius per a ells. Constitueixen a un bon mitjà de recerca en
l'aula i són fins i tot capaces de facilitar la realització d'agrupaments, així
com el contacte amb altres centres.
Però, malgrat tot l'exposat anteriorment també trobem
inconvenients en l'ús de la tecnologia, com pot ser: distraccions, dispersió,
pèrdua de temps, informacions no fiables, aprenentatges incomplets, dependència
dels altres... En el referit a l'alumnat també trobem l'addicció, a
conseqüència del seu ús excessiu. L'aïllament, cansament visual i falta de
coneixements de llenguatges són altres desavantatges possibles. Des del punt de
vista del professorat, la utilització de la tecnologia pot donar lloc a estrés,
si no tens els coneixements adequats; a un desenvolupament d'estratègies
d'esforç mínim; problemes de manteniment dels ordinadors de l'aula...
En conclusió, dins de l'àmbit educatiu les TIC presenten
gran quantitat d'avantatges però s'haurà de realitzar un ús correcte per a
obtenir un major rendiment i evitar els inconvenients possibles.
Laura Blanco Pastor
Vist
ResponElimina