dissabte, 5 de maig del 2018

EXPERIMENTS. GRUP LES MARIETES.



El passat dimarts 24 d’abril vam realitzar  a la Facultat d’Educació els tallers científics amb els xiquets del CEIP Mestre Ricardo Leal de Monòver. El nostre grup, les marietes ( o gallinetes cegues com es diu a Monòver), vam fer un taller experimentant amb els colors primaris. Per a portar-lo a terme vam utilitzar el llibre il·lustrat Colores d’Hervé Tullet i materials comuns que tots tenim a casa per a realitzar els experiments (llet, colorants alimentaris,rentavaixella, bastonets, etc.). Amb aquesta experiència volien assolir principalment els següents objectius:
  • Conèixer els colors primaris: blau, groc i roig.
  • Conèixer els colors secundaris que resulten de la combinació dels primaris: taronja, morat i verd. 
  •  Entendre el triangle cromátic.
  • Seguir els passos necessaris per a dur a terme l’experiment.
  • Participar i gaudir de la ciència. 
Per assolir aquests objectius van estructurar les activitats de tal mode que ens permetera donar dinamisme i coherència al que estaven fent. Per fer això, després de recollir als quatre xiquets (Leo de 3 anys, Àngel de 4 anys, Isabela de 5 anys i Sofía de 4 anys.)  i presentar-nos, vam demanar-los la seua ajuda per a experimentar amb els materials que tenien al seu abast. Per això, els vam preguntar per cadascun dels materials, les seues característiques i sobretot el color que tenien.
   
Per començar, una vegada ficats en les disfresses de científics (bata blanca d’un sol ús) vam fer la primera experiència per a veure què passava i sense cap explicació, vam experimentar amb llet, colorants i sabó. Aleshores, vam posar la llet en plats i una gota de cadascun dels colorants: roig, blau i groc. Amb la punta del bastonet mullada en sabó van tocar la llet,  la greix de la qual es va retraure deixant que les gotes de colorant es barregen  mostrant colors nous com el taronja, el verd o el morat. 
 
A continuació amb els xiquets vam plantejar hipòtesis del que va succeir, vam buscar la solució al llibre il·lustrat Colores i amb témperes dels colors primaris vam seguir les instruccions del llibre, mesclant amb el dit els colors damunt una cartolina, per a veure si sortia els mateixos que al llibre. Van mostrar als xiquets el triangle cromàtic i van parlar dels colors purs o primaris i els secundaris.
Una vegada comprovada la hipòtesi, vam aplicar els nostres nous coneixements i van fer l'última experiència fabricant plastilina casera no tòxica de colors (colorant alimentari, farina, sal, aigua i oil), mitjançant la mescla dels colorants de colors primaris. Els xiquets vam portar-se la seua plastilina, envolta en paper de cel·lofana amb un globus de marieta. 
Finalment, van recordar els conceptes que havien treballat al taller i ens va sorprendre que els xiquets saberen diferenciar entre colors primaris i secundaris. Per a terminar,  els vam regalar un diploma pel seu esforç i interés.

Pel que respecta a les meues impressions sobre el taller que hem fet, crec que ha sigut molt encertat el tema que hem proposat, senzill i amb molta manipulació. Com que les experiències no eren massa llargues i canviaven d’una a  l'altra sempre amb sentit per als xiquets, ha sigut molt dinàmic per a ells, la qual cosa ha fet que no s’avorriren. He gaudit molt d'aquesta oportunitat d'aprenentatge i, en la meua opinió, s'haurien de fer durant tot el Grau activitats d'aquest tipus, per a posar-nos a prova i donar sentit a les unitats didàctiques i treballs que fem al Grau i que, en definitiva, estan destinats als xiquets i a les xiquetes d'infantil.




1 comentari: