El passat dimarts 24 d’abril vam realitzar a la Facultat d’Educació els tallers
científics amb els xiquets del CEIP Mestre Ricardo Leal de Monòver. El nostre
grup, les marietes ( o gallinetes cegues com es diu a Monòver), vam fer un
taller experimentant amb els colors primaris. Per a portar-lo a terme vam utilitzar
el llibre il·lustrat Colores d’Hervé
Tullet i materials comuns que tots tenim a casa per a realitzar els
experiments (llet, colorants alimentaris,rentavaixella, bastonets, etc.). Amb aquesta experiència
volien assolir principalment els següents objectius:
- Conèixer els colors primaris: blau, groc i roig.
- Conèixer els colors secundaris que resulten de la combinació dels primaris: taronja, morat i verd.
- Entendre el triangle cromátic.
- Seguir els passos necessaris per a dur a terme l’experiment.
- Participar i gaudir de la ciència.
Per assolir aquests objectius van estructurar les activitats de tal mode que
ens permetera donar dinamisme i coherència al que estaven fent. Per fer això,
després de recollir als quatre xiquets (Leo de 3 anys, Àngel de 4 anys, Isabela
de 5 anys i Sofía de 4 anys.) i
presentar-nos, vam demanar-los la seua ajuda per a experimentar amb els materials
que tenien al seu abast. Per això, els vam preguntar per cadascun dels
materials, les seues característiques i sobretot el color que tenien.
Per començar, una vegada ficats en les disfresses de científics (bata
blanca d’un sol ús) vam fer la primera experiència per a veure què passava i sense
cap explicació, vam experimentar amb llet, colorants i sabó. Aleshores, vam posar la llet en plats
i una gota de cadascun dels colorants: roig, blau i groc. Amb la punta del bastonet mullada en
sabó van tocar la llet, la greix de la
qual es va retraure deixant que les gotes de colorant es barregen mostrant colors nous com el taronja, el verd
o el morat.
A continuació amb els xiquets vam plantejar hipòtesis del que va succeir,
vam buscar la solució al llibre il·lustrat Colores i amb témperes dels colors
primaris vam seguir les instruccions del llibre, mesclant amb el dit els
colors damunt una cartolina, per a veure si sortia els mateixos
que al llibre. Van mostrar als xiquets el triangle cromàtic i van parlar dels
colors purs o primaris i els secundaris.
Una vegada comprovada la hipòtesi, vam aplicar els nostres nous coneixements i van fer l'última experiència fabricant plastilina casera no tòxica de colors (colorant alimentari, farina, sal, aigua i oil), mitjançant la mescla dels colorants de colors primaris. Els xiquets vam portar-se la seua plastilina, envolta en paper de cel·lofana amb un globus de marieta.
Finalment, van recordar els conceptes que havien treballat al taller i ens va sorprendre que els xiquets saberen diferenciar entre colors primaris i secundaris. Per a terminar, els vam regalar un diploma pel seu esforç i interés.
Pel que respecta a
les meues impressions sobre el taller que hem fet, crec que ha sigut molt encertat
el tema que hem proposat, senzill i amb molta manipulació. Com que les experiències
no eren massa llargues i canviaven d’una a
l'altra sempre amb sentit per als xiquets, ha sigut molt dinàmic per a ells, la qual cosa ha fet que no s’avorriren. He gaudit molt d'aquesta oportunitat d'aprenentatge i, en la meua opinió, s'haurien de fer durant tot el Grau activitats d'aquest tipus, per a posar-nos a prova i donar sentit a les unitats didàctiques i treballs que fem al Grau i que, en definitiva, estan destinats als xiquets i a les xiquetes d'infantil.
Vist
ResponElimina