Les
tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tenen un rol fonamental en
educació ja que permet el desenvolupament de competències en diverses àrees del
coneixement. Les TICs ajuden en el procés d’ensenyança i aprenentatge, fent que
els alumnes, d’una forma mes senzilla i divertida, obtinguen els coneixements
necessaris. A més l’ús de les Tics a l’aula aporta un caràcter innovador i
creatiu, tenen una major influencia i diversos beneficis educatius tant com per
alumnes com per als professors.
Per
això, alguns dels avantatges de les TICs es que són motivadores, com hem dit
abans, els alumnes es trobaran més motivats si la matèria és atractiva, amena i
divertida, i poden utilitzar un altra mena de ferramentes per a investigar. A més,
d’aquesta manera mostraran un major interès. També, són interactives, és a dir,
els alumnes interactuen, es comuniquen i intercanvien experiències amb altres
alumnes, enriquint en gran part el seu aprenentatge. Per tant, podem dir que són
cooperatives, o al menys faciliten la cooperació entre l’alumnat per fer treballs
i projectes en comú. Es més fàcil aprendre junts o ensenyar junts, si parlem
del rol del docent. D’altra banda, es pot donar un aprenentatge de “Feedback” o
retroalimentació, és a dir, es poden corregir errors al moment sense que el
professor estiga pendent d’aquest procés. I per últim, són iniciàtiques i
creatives, desenvolupen la
iniciativa de l’alumnat, a més de la imaginació i l’aprenentatge per si sols (autonomia).
Per tant, l’ús de les TICs
proporciona tant al docent com a l’alumne una ferramenta útil per a
l’aprenentatge amb una metodologia activa e innovadora que facilita al
aprenentatge significatiu, però l’ús de les noves tecnologies a les aules amb
alumnes també te una sèrie de inconvenients. Per exemple, poden distraure ja
que és difícil controlar que l’aprenentatge no es confonga amb el joc, encara
que el joc poda servir per aprendre. D’altra banda, poden ser una pèrdua de
temps, ja que la recerca de informació te innumerables fonts i suposa una inversió
de temps trobar la informació que volem i que siga fiable. Per últim, poden aïllar,
l’ús constant de les ferramentes tecnològiques en el dia a dia poden aïllar d’altres
formes de comunicació que són fonamentals per al desenvolupament social i
formatiu. Per tant, no podem anteposar la relació virtual a la relació
personal, devem educar i ensenyar als nostres alumnes que tan important és la
utilització de les TICs com l’aprenentatge que ens rodella.
Per
a concloure, pense que les TICs són bones sempre que es faça un bon ús d’elles
amb consciencia i una bona formació, per poder triar el millor material per a
treballar. A més, de tindre en compte que hi han altres recursos i que el seu
ús ha de ser moderat.
Maria Teresa Antón Campos
Vist
ResponEliminaVist
ResponElimina