dilluns, 14 de maig del 2018

AVANTAGES I INCOVENIENTS DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A L’ÀMBIT EDUCATIU.


Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tenen un rol fonamental en educació ja que permet el desenvolupament de competències en diverses àrees del coneixement. Les TICs ajuden en el procés d’ensenyança i aprenentatge, fent que els alumnes, d’una forma mes senzilla i divertida, obtinguen els coneixements necessaris. A més l’ús de les Tics a l’aula aporta un caràcter innovador i creatiu, tenen una major influencia i diversos beneficis educatius tant com per alumnes com per als professors.

Per això, alguns dels avantatges de les TICs es que són motivadores, com hem dit abans, els alumnes es trobaran més motivats si la matèria és atractiva, amena i divertida, i poden utilitzar un altra mena de ferramentes per a investigar. A més, d’aquesta manera mostraran un major interès. També, són interactives, és a dir, els alumnes interactuen, es comuniquen i intercanvien experiències amb altres alumnes, enriquint en gran part el seu aprenentatge. Per tant, podem dir que són cooperatives, o al menys faciliten la cooperació entre l’alumnat per fer treballs i projectes en comú. Es més fàcil aprendre junts o ensenyar junts, si parlem del rol del docent. D’altra banda, es pot donar un aprenentatge de “Feedback” o retroalimentació, és a dir, es poden corregir errors al moment sense que el professor estiga pendent d’aquest procés. I per últim, són iniciàtiques i creatives, desenvolupen la iniciativa de l’alumnat, a més de la imaginació i l’aprenentatge per si sols (autonomia).

Per tant, l’ús de les TICs proporciona tant al docent com a l’alumne una ferramenta útil per a l’aprenentatge amb una metodologia activa e innovadora que facilita al aprenentatge significatiu, però l’ús de les noves tecnologies a les aules amb alumnes també te una sèrie de inconvenients. Per exemple, poden distraure ja que és difícil controlar que l’aprenentatge no es confonga amb el joc, encara que el joc poda servir per aprendre. D’altra banda, poden ser una pèrdua de temps, ja que la recerca de informació te innumerables fonts i suposa una inversió de temps trobar la informació que volem i que siga fiable. Per últim, poden aïllar, l’ús constant de les ferramentes tecnològiques en el dia a dia poden aïllar d’altres formes de comunicació que són fonamentals per al desenvolupament social i formatiu. Per tant, no podem anteposar la relació virtual a la relació personal, devem educar i ensenyar als nostres alumnes que tan important és la utilització de les TICs com l’aprenentatge que ens rodella.


Per a concloure, pense que les TICs són bones sempre que es faça un bon ús d’elles amb consciencia i una bona formació, per poder triar el millor material per a treballar. A més, de tindre en compte que hi han altres recursos i que el seu ús ha de ser moderat.

Maria Teresa Antón Campos


2 comentaris: