LES MARIETES Y ELS COLORS
El dia 24 d’Abril,
la Universitat d’Alacant i, més concretament, l’assignatura de Català II ens va
oferir l’oportunitat de poder elaborar unes activitats experimentatives basades
en la ciència per a portar-les a la pràctica d’una manera real. Així, van
vindre uns grups de xiquets/es (el nostre era el de les marietes) d’una escola
de Monòver per gaudir amb nosaltres de la ciència i poder emprar el valencià
d’una manera molt activa i vivencial.
Després de indagar,
provar, canviar i buscar la millor opció per oferir a l’alumnat, vam decidir
decantar-nos per un experiment que portava com a objectiu conèixer els tres
colors primaris (roig, blau i groc) i els tres secundaris (taronja, verd i
morat) que sorgien de la barreja dels primers. Tot açò, basat en una
metodologia experimentativa i manipulativa, es clar. Per tant, mans a l’obra
vam buscar un llibre que tractara aquest tema per apropar-nos el màxim possible
als infants i, a més, transmetre’ls la importància de la literatura. Seguint
aquesta temàtica, vam dividir l’activitat sis parts (entre elles, dos
experiments) que permetien fer canvis de ritme fomentant l’atenció dels
xiquets/es. Aquestes van ser: presentació de materials, experiment 1, creació
d’ hipòtesis a través del conte, experiment 2, resultats i entrega de diploma.
L’experiment 1,
consistia en posar en un plat, amb el fons cobert de llet, tres gotetes dels
colorant primaris. Seguidament, amb un bastonet banyat en sabó (que repel·leix
la llet pel greix d’aquesta) anaven tocant la llet i es creava una expansió que
feia que les gotetes de colorant es mesclaren creant, com per art de màgia, els
colors secundaris. En aquest moment, vam demanar-los que narraren el que havia
passat i, com no trobaven explicació vam recórrer a buscar-la al llibre d’Hervé
Tulet. Aquest, ens va mostrant taques de colors que, si les toques, fan la
simulació de que canvien i es barregen apareixent els mateixos colors que
havien descobert ells a l’experiment. Així, mentre una companya contava el
conte, ells anaven fent el mateix a un full amb temperes i creant les hipòtesi
del que passaria al barrejar cada color.
Una vegada que ja
coneixien els colors i les seues mescles per a aconseguir altres, vam passar a
realitzar l’experiment 2 que era una activitat molt més manipulativa en la que
farien la seua pròpia plastilina donant-li el color que volgueren fent la
barreja de colorants necessària per a aconseguir-ho. Per tant, mans a l’obra,
van començar a posar ingredients (farina, aigua, oli, sal i els colorants
decidits) i a amassar. Finalment, van poder obtindre la seua boleta de
plastilina que es van portar molt emocionats.
Finalitzats els
experiments, vam arreplegar els resultats en unes fixes que teníem preparades
per a recapitular, d’una manera clara, el que havien aprés i poder compartir-ho
amb els companys a classe o amb les famílies. Una vegada finalitazada aquesta
tasca, vam empaquetar la plastilina i vam fer entrega dels diplomes al/la
millor científic/a.
En definitiva, vam
passar una gran estona tant els/les alumnes com nosaltres i vam poder aprendre
tant ells/es de nosaltres com nosaltres d’ells/es. L’activitat va ser un èxit
perquè no sabien que podien crear altres colors partint del roig, el groc i el
blau i amb les seues pròpies mans van poder comprovar-ho. A més, les seues
cares de sorpresa i emoció donaven a l’activitat més vida encara per créixer.
Una vegada finalitzada, pense que el nostre objectiu es va cobrir a la
perfecció i que els xiquets i xiquetes amb els que vam contar van posar-nos la
tasca molt fàcil. Arreplegant una frase de Confucio que segueix molt bé la
metodologia emprada: “Me’l van explicar i
el vaig oblidar, el vaig veure i el vaig comprendre, el vaig fer i el vaig
aprendre”
Vist
ResponElimina