dilluns, 14 de maig del 2018

Les noves tecnologies: Ús de les TIC


De fa uns anys fins ara hem patit una gran quantitat d'avanços tecnològics i que ens porta a seguir el ritme de l'avanç o quedar-nos arrere. Les noves tecnologies van arribar a la nostra vida i ho van fer per a quedar-se com a protagonistes d'aquesta.

No resulta desgavellat pensar que actualment les persones solem estar les 24 hores del dia envoltats de tecnologia i fent ús d'ella, ja siga mitjançant tauletes tàctils, mòbils, ordinadors... i quant als xiquets, encara més, ja que com va dir Marc Prensky són natius digitals.

Si bé és cert que les tecnologies tenen moltes aportacions positives i moltes altres negatives, però és una realitat davant la qual ens trobem i per açò hem de fer el millor ús possible d'elles tant en el dia a dia com en les aules.

Les TICs tenen molts avantatges a l'aula, atés que és un recurs molt bó si es treballa de la forma adequada i que pot donar molt de joc a l'hora de realitzar activitats i d'emprar-se com a eina d'aprenentatge sempre guiada per un adult. Aquesta afirmació, comporta una problemàtica que està molt present en els centres i és que alguns professors, que ja fa molts anys que treballen en l'àmbit de la docència no han tingut l'oportunitat de créixer i desenvolupar-se envoltats de tecnologies, i per tant per a alguns d'ells, és molt difícil de canviar la seua percepció sobre l'acte educatiu i els agents implicats.

Mitjançant les noves tecnologies pots treballar des de recursos com a jocs o pissarres interactives en etapes com a Educació Infantil, fins a anar augmentant el seu ús en les posteriors etapes, com per exemple, fomentar l'aprenentatge autònom i la recerca en edats més avançades com a últim cicle de primària i l'ESO, ensenyant també de forma transversal a seleccionar informacions i fonts fiables, i que ells desenvolupen un pensament crític sobre allò que resulta fiable segons les seues fonts de procedència. És una forma de treballar que suscita gran motivació en els alumnes/as siguen de l'edat que siguen, ja que para ells és una forma lúdica d'aprendre en un àmbit que ells consideren seu i que es desemboliquen la majoria a la perfecció.

Perquè tot açò puga tenir lloc, i que molt poques vegades considere que es realitza, es deu ensenyar a usar les noves tecnologies, advertint d'aquesta manera, dels beneficis i els inconvenients que pot tenir un mal ús d'aquestes. També és cert que les TIC amb un mal ús i sense una supervisió a determinades edats per part dels pares o de persones adultes, pot desencadenar en un mal ús i en diversos problemes.

A causa de la gran presència d'aquestes tecnologies en les nostres vides i la seua precoç presència en els xiquets/as d'avui dia, també pot desencadenar problemes com a addiccions i sedentarisme, ja que molts xiquets/as prefereixen quedar-se a casa jugant a la videoconsola, amb l'ordinador o amb qualsevol altre aparell tecnològic, que eixir amb els seus amics o fer esport. Açò és una problemàtica que està sonant molt actualment en la vida dels adolescents posat que hi ha un alt índex de sedentarisme juvenil causat per l'ús de les TIC i la seua addicció a aquestes.

Com a conclusió, dir que les TIC són una condició que ha arribat a les nostres vides i que, ja que està present en el nostre dia a dia haurem de traure el major partit d'elles i aprofitar al màxim tots els recursos que ens ofereix i que tenim a la nostra disposició, sempre fent i inculcant un ús responsable i adequat d'aquestes.

LORENA GONZÁLEZ PASTOR

1 comentari: