Primerament, una de les meues companyes i jo vam anar a la parada de
l’autobús a recollir als xiquets. Simultàniament, les altres dues companyes van
terminar de preparar la disposició i organització de l’espai on es farien els
experiments.
Quan vam arreplegar-los de l’autobús, ens vam presentar i els vam preguntar
com s’anomenaven. A més, vam cantar la cançó “El lleó no em fa por” per a animar-los mentre anàvem a la facultat.
Una vegada vam arribar, van conéixer a les altres integrants del nostre grup i
els vam caracteritzar pintant-los la cara com a vertaders lleons i vestit-los
com a científics.
A continuació, vam realitzar el primer experiment relacionat amb un volcà. En
primer lloc, els vam mostrar una imatge perquè digueren el que veien. Els vam explicar breument de
manera senzilla que és un volcà i tot seguit, van veure un vídeo per a
què tingueren la possibilitat d’observar una erupció real. Pel que fa a l’execució,
els déiem instruccions senzilles d’una en una i els ajudàvem a seguir-les. Cal
dir que una vegada van començar a utilitzar els diferents ingredients van
mostrar una actitud molt participativa, la qual cosa va ajudar a continuar la
dinàmica sense problemes. El resultat els va agradar moltíssim i així ho van
mostrar amb les seues cares de sorpresa i emoció.
Immediatament després, vam començar amb el segon experiment, per al qual es
van utilitzar els mateixos ingredients a fi de continuar treballant amb el
mateix vocabulari. Aquesta vegada, com que ja s’havien repetit els conceptes,
van començar a reconéixer els ingredients i nomenar-los correctament. Com que el resultat no era evident, quan van
veure la reacció química que es va produir es van quedar bocabadats.
Finalment, vam tractar de fer una recopilació per a recordar tot el que
havíem aprés. D’aquesta manera vam aconseguir que saberen que barrejant el
bicarbonat amb el vinagre van crear la lava que eixia pel forat del volcà i que
va ser el motiu pel qual el globus es va unflar. També els vam preguntar si els
havia agradat (per a rebre feedback) i vam aconseguir respostes molt positives.
En definitiva, en relació amb el que acabe de dir, l’experiència va ser molt satisfactòria,
ja que vam aconseguir que aprengueren de manera lúdica els objectius que ens
havíem proposat i se’n van anar amb un gran somriure desprès de rebre el
diploma i la lupa de científics.
Per acabar, incloc informació relacionada amb la
preparació prèvia a la visita del xiquets (objectius, glossari i algunes
instruccions)
Objectius
·
Aprendre
que és un volcà.
· Identificar els ingredients que produeixen
la reacció química dels experiments.
·
Gaudir
amb els experiments.
Glossari
Terme
|
Definició
|
CO2
|
Gas incolor, d'olor
picant i de gust àcid, producte de la combustió del carbó i de la matèria
orgànica en excés d'oxigen.
|
Cràter
|
Depressió més o menys
circular situada en la part superior d'un volcà, per on ixen fum, cendra,
lava i altres materials eruptius.
|
Erupció
|
Expulsió violenta de
lava i d'elements piroclàstics a través del fumeral d'un volcà.
|
Lava
|
Matèria magmàtica en fusió que ix dels volcans en el
moment de l'erupció i origina corrents que s'escolen pels vessants del volcà.
|
Volcà
|
Obertura en la terra,
generalment en una muntanya, per on ixen a l'exterior gasos i materials en
estat de fusió procedents de l'interior terrestre.
|
Algunes instruccions necessàries
Col·loqueu el got enmig del plat per a no
embrutar.
Agafeu un tros de plastilina i l’aplaneu.
Afegiu 2 cullerades de sabó.
Barregeu amb la cullera.
Aboqueu bicarbonat fins que el volcà
erupcione.
Heu de ficar vinagre fins a la marqueta.
Posem l’embut i fiquem el bicarbonat.
Agafa’l.
MDolores Martínez Hernández. Grup superheroïnes.
Vist
ResponElimina