Les TIC (tecnologies de la informació i comunicació) són un conjunt
de elements electrònics, tècniques i recursos que ens permetre la transmissió
de la informació, tal i com el seu nom indica. A més, permeten realitzar
acciones de manera més còmoda i amplia, ja que tan sols amb el accés a la xarxa
i la disponibilitat d’un aparat electrònic com pot ser un mòbil o un ordinador,
podem obtenir informació, analitzar-la i organitzar-la segons el nostre
criteri.
A més, en Educació Infantil molts mestres utilitzen
les TIC com un recurs imprescindible. Cada vegada són més els que utilitzen
estes ferramentes com a via per a l’aprenentatge en les seues aules gràcies a
què permeten un camp ampli de recursos. Evidentment és un camí diferent de
la intervenció més tradicional. No obstant això, el repte dels docents és saber
usar estes noves tecnologies de la forma correcta.
Ara bé, com s’ha dit abans, alguns docents
continuen preferint el camí un poc més tradicional, basat sempre en la
interacció escrita i oral, sense mitjans tecnològics pel mig. Per eixa raó, deu
fer-se una anàlisi crítica i ser conscients de quines són les avantatges i desavantatges
d’utilitzar estos recursos a l’aula.
D’ una banda, els avantatges que podem trobar en
l’ús de les TIC són, per exemple, que l’alumnat pot interactuar directament amb
l’aplicació o pàgina web i aprendre de forma més amena. També, fomenten el
treball col·laboratiu, ja no sols entre els alumnes i els mestres, sinó també
entre els companys gràcies a la cooperació que poden realitzar en una recerca
d’informació senzilla o en la resolució d’un problema que se’ls plantege.
D’ altra banda, no hem d’oblidar que també hi ha
certs desavantatges en el seu ús, que si es descuiden poden arribar a ser
preocupants. És a dir, poden arribar a ser addictives si es produeix un ús
desmesurat d’elles. O també, l’accés a informació no desitjada per part de
l’alumnat, així com els problemes de salut que poden ocasionar.
En conclusió, la utilització de les noves
tecnologies (TIC) en l’àmbit educatiu és un mitjà positiu que deu utilitzar-se,
perquè està al nostre dia a dia, sempre que es sàpiga fer un bon ús, i a més,
ser conscient que no deu de ser l’únic recurs per a l’aprenentatge del nostre
alumnat.
Ainhoa Capelo Hernández.
Vist
ResponElimina