dimarts, 22 de maig del 2018

CRÒNICA DELS EXPERIMENTS AMB ELS INFANTS DE MONÓVER


LES MARIETES Y ELS COLORS

El dia 24 d’Abril, la Universitat d’Alacant i, més concretament, l’assignatura de Català II ens va oferir l’oportunitat de poder elaborar unes activitats experimentatives basades en la ciència per a portar-les a la pràctica d’una manera real. Així, van vindre uns grups de xiquets/es (el nostre era el de les marietes) d’una escola de Monòver per gaudir amb nosaltres de la ciència i poder emprar el valencià d’una manera molt activa i vivencial.

Després de indagar, provar, canviar i buscar la millor opció per oferir a l’alumnat, vam decidir decantar-nos per un experiment que portava com a objectiu conèixer els tres colors primaris (roig, blau i groc) i els tres secundaris (taronja, verd i morat) que sorgien de la barreja dels primers. Tot açò, basat en una metodologia experimentativa i manipulativa, es clar. Per tant, mans a l’obra vam buscar un llibre que tractara aquest tema per apropar-nos el màxim possible als infants i, a més, transmetre’ls la importància de la literatura. Seguint aquesta temàtica, vam dividir l’activitat sis parts (entre elles, dos experiments) que permetien fer canvis de ritme fomentant l’atenció dels xiquets/es. Aquestes van ser: presentació de materials, experiment 1, creació d’ hipòtesis a través del conte, experiment 2, resultats i entrega de diploma.

L’experiment 1, consistia en posar en un plat, amb el fons cobert de llet, tres gotetes dels colorant primaris. Seguidament, amb un bastonet banyat en sabó (que repel·leix la llet pel greix d’aquesta) anaven tocant la llet i es creava una expansió que feia que les gotetes de colorant es mesclaren creant, com per art de màgia, els colors secundaris. En aquest moment, vam demanar-los que narraren el que havia passat i, com no trobaven explicació vam recórrer a buscar-la al llibre d’Hervé Tulet. Aquest, ens va mostrant taques de colors que, si les toques, fan la simulació de que canvien i es barregen apareixent els mateixos colors que havien descobert ells a l’experiment. Així, mentre una companya contava el conte, ells anaven fent el mateix a un full amb temperes i creant les hipòtesi del que passaria al barrejar cada color.



Una vegada que ja coneixien els colors i les seues mescles per a aconseguir altres, vam passar a realitzar l’experiment 2 que era una activitat molt més manipulativa en la que farien la seua pròpia plastilina donant-li el color que volgueren fent la barreja de colorants necessària per a aconseguir-ho. Per tant, mans a l’obra, van començar a posar ingredients (farina, aigua, oli, sal i els colorants decidits) i a amassar. Finalment, van poder obtindre la seua boleta de plastilina que es van portar molt emocionats.

Finalitzats els experiments, vam arreplegar els resultats en unes fixes que teníem preparades per a recapitular, d’una manera clara, el que havien aprés i poder compartir-ho amb els companys a classe o amb les famílies. Una vegada finalitazada aquesta tasca, vam empaquetar la plastilina i vam fer entrega dels diplomes al/la millor científic/a.
















En definitiva, vam passar una gran estona tant els/les alumnes com nosaltres i vam poder aprendre tant ells/es de nosaltres com nosaltres d’ells/es. L’activitat va ser un èxit perquè no sabien que podien crear altres colors partint del roig, el groc i el blau i amb les seues pròpies mans van poder comprovar-ho. A més, les seues cares de sorpresa i emoció donaven a l’activitat més vida encara per créixer. Una vegada finalitzada, pense que el nostre objectiu es va cobrir a la perfecció i que els xiquets i xiquetes amb els que vam contar van posar-nos la tasca molt fàcil. Arreplegant una frase de Confucio que segueix molt bé la metodologia emprada: “Me’l van explicar i el vaig oblidar, el vaig veure i el vaig comprendre, el vaig fer i el vaig aprendre”



1 comentari: