dijous, 10 de maig del 2018

Reflexions noves tecnologies


NOVES TECNOLOGIES

     Actualment, vivim en una societat informatitzada en la qual estem envoltats de les tecnologies de la informació i de la comunicació. Podem definir aquestes eines com un conjunt de ferramentes o de recursos tecnològics que diàriament ens faciliten l'accés a qualsevol informació i l'emissió i el tractament d’aquesta en qualsevol àmbit de la vida i en tot moment, de manera ràpida i eficaç.

     Si ens fixem en l'àmbit de l'educació, podem dir que les tecnologies hi han evolucionat moltíssim en un període de temps relativament curt, tant que s'han fet imprescindibles dins de l'aula com a  ferramenta bàsica per als educadors. Els  docents amb interés per aquestes eines, amb una adequada formació en noves tecnologies i amb la seua correcta aplicació a l'aula poden crear una sèrie de continguts educatius en línia antigament impensables.

     Les tecnologies a l’escola, d'una banda, permeten una metodologia més activa, perquè augmenten l'interés i la motivació de l'alumnat per a aprendre de forma més divertida amb nous recursos. A més, també desenvolupen un treball interactiu que estimula la cooperació entre companys i entre el professorat, alhora que incrementen la imaginació i la creativitat dels alumnes, perquè aquestos estaran en contínua activitat, i afavorixen l'educació inclusiva, amb l’adaptació de l'educació a les necessitats i característiques personals de cada estudiant. I no podem oblidar el fet que els nous recursos tecnològics faciliten la comunicació entre l'alumnat i entre el professorat i les famílies i, per descomptat, amb qualsevol persona en qualsevol racó del món, la qual cosa fomenta la multiculturalitat tan present en la societat del segle XXI.

     Però, d'altra banda, cal comentar que trobem diferents inconvenients a l’hora d’usar les TIC a l'aula, perquè aquestes poden distraure l'alumnat si cerca informació innecessària a la xarxa, ja que això provoca una pèrdua de temps en el treball. I a més, també poden produir addicció o ansietat si no són utilitzades de manera adequada.  En aquest sentit és molt important el paper del professorat, que ha de ser el guia dels xiquets quan usen Internet per prevenir aquest tipus de problemes.

     Per concloure, vull comentar que pense que és molt important la formació permanent del professorat i de les famílies per a realitzar un ús correcte de les noves tecnologies, i així traure el màxim profit d’aquests recursos. L’alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge, és clar, però necessita d’un guia en aquest camí, tant a casa com a l’escola.

Autor: Sergio Ballester Amorós

1 comentari: