dijous, 24 de maig del 2018

Crònica del que hem viscut amb la visita dels xiquets


La pràctica dels experiments amb els xiquets ha sigut molt especial i divertida. Em fet el rol de mestre una vegada més (recordant les pràctiques) i això va ser molt commovedor.

Els experiments que hem fet amb ells han sigut dos: el primer consistia en fer un volcà i el segon en unflar un globus amb una reacció química.

Per una banda, al primer experiment vam posar un video d’un volcà per a mostrar-los com era una erupció. Després vam explicar als xiquets els elements que anaven a barrejar, i com hauríem de ficar-los dins d’un got per a fer una explosió com la que havíem vist. L’ordre dels ingredients era molt important: en primer lloc el vinagre, després el sabó, a continuació el colorant i per últim el bicarbonat. A més, havien de posar plastilina al voltant del got, per a simular que era una muntanya.
Aquest experiment va sortir a la perfecció i van aconseguir el que volíem: que els xiquets conegueren les parts d’un volcà (muntanya, forat, cràter); conèixer l’ordre de posar dins del got els ingredients (ordenant números de l’1 al 4 al costat de cada ingredient una vegada finalitzats els experiments) i aspectes més generals com: els colors (roig de la lava), taronja (de la muntanya), els olors (del vinagre...), etc.

Per una altra banda, al segon experiment, els vam donar un globus i un got on havien d’introduir vinagre i bicarbonat. D’aquesta reacció química el globus es va unflar.
Aquest, va ser l’experiment que més els va agradar, la situació de veure com el globus s’unflava tot sol va ser molt incitant per a ells. Així, els xiquets van aprendre que de la mescla del vinagre amb el bicarbonat es produeix una reacció química, i que la sensació tèrmica d’aquesta era freda.

Per a finalitzar la jornada dels experiments, vam preguntar els xiquets que és el que més els va agradar i va ser l’experiment del globus. També vam fer la recopilació dels passos seguits per a fer el volcà posant números als ingredients, i recordar les parts del volcà. Després vam donar-los unes lupes i uns diplomes per a que posaran el seu nom i vam firmar-los com a mestres acreditant que eren els millors científics de la Universitat d’Alacant.

Durant els experiments, vam anar molt bé de temps i no va sorgir cap imprevist. El més complicat va ser guanyar-nos la confiança dels xiquets, els quals al principi estaven un poc cohibits. No obstant això, van passar-ho molt bé, gaudint com a autèntics científics, i es van portar excel·lentment.
Concloent, va ser una experiència molt enriquidora perquè vam aprendre en contacte directe amb els xiquets i això és el que ens dona aprenentatges reals i molt útils per a aplicar a la nostra aula en un futur.

                                                             Ángela Pérez Córdoba

1 comentari: