dissabte, 26 de maig del 2018

Crònica: Els caragols som científics!

El dia 24 d'abril a l'aula polivalent de la Facultat d'Educació es va donar lloc a una trobada amb els xiquets i xiquetes d'un col·legi de Monòver amb nosaltres, estudiants d'últim curs del grau de Magisteri en Educació Infantil. L'experiència consistia a crear tallers científics per a grups de 4 o 5 xiquets i xiquetes de 3 a 5 anys.

El nostre grup "Així és la vida" es va posar a buscar i pensar quins experiments serien els més interessants i motivadors per a un grup tan heterogeni de xiquets de 3,4 i 5 anys. La resposta va ser clara: buscàvem experiments amb materials quotidians i que ens sorprenguera quin seria el resultat en tastar-los, usar-los i mesclar-los.


També ens vam preocupar de què l'experiència no quedara als experiments sinó que també vam voler crear un ambient on els xiquets fórem ells els científics, es a dir es protagonistes de l'experiència. Per això es van crear unes bates personalitzades per a cada un i uns diplomes.
Per a començar vam rebre als xiquets a la parada de bus on amb un cartellet on hi havía un dibuix d'un caragol els esperàvem.











Només arribar a l'aula ella va explicar conceptes i elements com:

  • Conceptes:
  1. Qui és un científic/científica. 

  • Elements que hi ha al laboratori d'un científic:

  1. Gradilla de tubs.
  2. Embut.
  3. Pipeta.
  4. Espàtulas .
  5. Tub d’assaig.
  • Elements que aniríem a usar per als experiments:
  1. Vinagre
  2. Bicarbonat
  3. Colorant 
  4. Substàncies

A continuació, es va donar lloc al primer experiment, però abans de posar el fill a l'agulla vam preguntar amb la imatge d'un volcà si sabíem que era. A continuació es va explicar i va començar l'experiment. Aquest constava de dues parts: una on construïa amb elements decoratius un volcà comú i una altra on primer es recordava els materials i es mesclaven. Els conceptes i els materials utilitzats i nomenats en aquest experiment van ser:

  • Conceptes:
  1. Volcà
  2. Vinagre
  3. Bicarbonat
  4. Colorant 
  5. Substàncies
  • Materials:

  1. Plastilina
  2. Got
  3. Plat
  4. Cullera
  5. Vinagre
  6. Bicarbonat
  7. Colorant 

Després vam fer el segon i últim experiment. En aquest es va demostrar que no és necessari la boca per a unflar un globus sinó que amb materials que hi ha a la nostra cuina de casa podem fer-ho: amb vinagre i bicarbonat.









Així els conceptes i els elements que vam explicar i utilitzar van ser:
  • Conceptes:
  1. Vinagre
  2. Bicarbonat
  3. Unflar
Materials:
  1. Botella 
  2. Globo
  3. Embut
  4. Cullera


Una vegada feta els dos experiments vam proposar que els xiquets dibuixaren l'experiència científica que més els va agradar. El resultat va ser sorprenent: els quatre van dibuixar l'experiment del globus.

Per a terminar vam entregar els diplomes i vam cantar algunes cançons que a classe o casa cantem.








Per a més informació de l'experiència al següent vídeo pots trobar-la:



En conclusió, sorprenentment aquesta vegada ha sigut la primera que podem interactuar i treballar amb xiquets fora dels pràcticums pel que fa a la relació amb la universitat i amb la Facultat d'Educació. És una llastima que experiències tan gratificants no es donen més dins del nostre espai d'aprenentatge i que queden a unes les pràctiques escrites. Des del meu punt de vist, pense que activitats com aquestes haurien d'estar més fomentades per la facultat i els departaments, ja que com a futurs mestres i mestres activitats així ens donarien una base més solida en la nostra carrera professional.




1 comentari: