divendres, 25 de maig del 2018

Crònica experiments: Els colors


  El dimarts 24 d’Abril, l’assignatura Llengua Catalana II ens va donar la oportunitat de portar a la pràctica un experiment amb xiquets i xiquetes d’infantil, d’una escola de Monòver. Gràcies a aquesta meravellosa pràctica, vam poder gaudir del valencià i de les ciències amb els més menuts.

  En l’arribada dels xiquets/es a les 10 del matí en la Universitat d’Alacant, vam presentar-nos una companya del meu grup i jo i els vam dir que eren el grup de les marietes, però que en Monòver eren conegudes com a gallenetes cegues. Després, ens vam dirigit a la nostra aula per a presentar-les a l’altra companya del nostre grup i l’experiment que anàvem a fer. El tema principal del nostre experiment va ser els colors i l’objectiu que ens plantejàvem era conèixer els tres colors primaris: blau, groc i roig i, a partir d’aquestos, conèixer els tres secundaris: verd, morat i taronja. En general, l’experiment va constar de dos grans parts que vam anomenar Experiment 1 i Experiment 2.

  Experiment 1: La llet de colors.

  Per a l’experiment 1 vam necessitar els ingredients següents:

-          Plat

-          Llet

-          Colorants (colors primaris)

-          Sabó

-          Bastonet

  Aquesta primera activitat consistia en posar llet al plat i anar afegint unes gotetes dels colorants dels colors primaris (roig, groc i blau). A continuació, banyàvem el bastonet en sabó i anàvem tocant la llet. Al tocar amb el bastonet la llet, les gotetes s’expandien i es barrejaven creant, sorprenentment, els colors secundaris.


  Els xiquets/es estaven molt sorpresos i els vam preguntar perquè passava açò. Com no trobàvem una solució clara, vam recórrer al llibre d’Hervé Tulet: Els colors.



  A partir d’aquest, vam fer una petita activitat de síntesi perquè comprengueren què havia passat amb els colors de la llet. El llibre mostra imatges com la que tenim al costat del text. Per tant, vam aprofitar aquestes imatges i, alhora que anàvem mostrant-les, els xiquets/es tenien unfull on anaven fent les mescles ells mateixos. Si el llibre barrejava el blau amb el groc, els xiquets/es barrejaven eixos dos colors i, després, comprovàvem que color eixia. D’aquesta forma, l’alumnat s’adonava que els colors que anaven eixint eren els mateixos que van eixir en la llet de colors, però ara observant detingudament els colors barrejats.






  Experiment 2: plastilina de colors.
  Una vegada coneguts els colors primaris i secundaris, vam realitzar l’experiment 2. Aquesta activitat va ser més manipulativa i em sembla que els va agradar més. En aquest experiment vam aprendre a fer plastilina de colors amb ingredients casolans com són: farina, aigua, sal i oli. Vam barrejar tots els ingredients perquè isquera la massa i, després, cada xiquet/a decidia què color volia per a la seua boleta de plastilina. Si algú volia el taronja, havia de recordar que havíem de posar dos colors: el groc i el roig. D’aquesta forma, recopilàvem tot el que vam fer anteriorment. Al finalitzar, vam embolicar la plastilina i vam fer entrega dels diplomes als millors científics:





  En definitiva, va ser una experiència fantàstica i, potser, una de les més enriquidores del curs. Vam aprendre moltíssim amb els xiquets i xiquetes i, a més, aquestos eren un encant i açò va facilitar les coses.


  A continuació, deixem el video recopilatori dels nostres experiments:




Carla Santana Mateo


1 comentari: