divendres, 25 de maig del 2018

Les noves tecnologies en Educació Infantil


   Actualment, les tecnologies de la informació i la comunicació (TICs) tenen un paper pràcticament principal en les nostres vides. Aquestes han canviat la manera d’accedir al coneixement i la forma en la que ens comuniquen amb les persones que estan al nostre entorn. A causa d’aquest fet, les noves tecnologies ja formen part dels dissenys curriculars vigents en, majoritàriament, tots els centres escolars i en tots els nivells. Però, hauríem de preguntar-nos si realment aquestes noves tecnologies ajuden a l’alumnat en el seu procés d’ensenyança-aprenentatge o, per contra, és un aspecte que dificulta aquest procés d’aprenentatge.
  D’una banda, les TICs ens ofereixen una manera completament diferent d’aprendre. Presenten la informació de manera molt atractiva, amb l’objectiu d’aconseguir captar l’atenció dels xiquets/es. A més, faciliten l’accés a la informació, desenvolupen la iniciativa en l’alumnat i fomenten l’aprenentatge cooperatiu.
  D’altra banda, poden causar distraccions i crear addiccions. Moltes vegades són motiu de pèrdua del temps, mostren informacions no del tot fiables, alhora que creen aprenentatges incomplets. A més, les TICs substitueixen el paper tan fonamental dels docents i no permeten la manipulació, frenant la possibilitat de desenvolupar habilitats físiques.
  Com a valoració personal, les noves tecnologies poden ser un bon recurs didàctic per a treballar a l’aula amb el nostre alumnat i, és possible, que milloren els seus processos d’ensenyança-aprenentatge. No obstant això, l’ús excessiu i inadequat d’aquestes poden ocasionar problemes que perjudiquen als xiquets i xiquetes. Hem de fer-les servir com a complement de la educació, però mai han de convertir-se en un substitutiu de les metodologies per descobriment i manipulació que tant ajuden als xiquets/es. Per aquesta raó, hem de fer de les TICs, com tantes altres coses, un ús mesurat marcant límits a l’hora d’utilitzar-les.




Carla Santana Mateo

1 comentari: