LES TIC I EL SEU ÚS EN L’EDUCACIÓ INFANTIL
Per
tal de començar a parlar de les noves tecnologies i del seu impacte en l’àmbit
de l’Educació Infantil, abans caldria definir les TIC. Les tecnologies de la
informació i la comunicació són considerades la innovació educativa del present
segle. Aquestes permeten tant als professors com als alumnes participar en
canvis realitzats a l’aula mitjançant l’ús de les noves tecnologies i de
plantejar un nou procés en el model d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat.
Aquesta inclusió és relativament beneficiosa a l’escola, tot i que de seguida
s’exposaran avantatges i desavantatges diverses que poden comportar aquestes
innovacions a l’Educació Infantil.
D’una
banda, la introducció d’elements tecnològics a l’Educació Infantil és rellevant
si es tenen en compte els pilars bàsics de què es composen les propostes
educatives del nivell, com són els jocs, el llenguatge i la socialització.
Quant als avantatges, es poden reforçar altres àrees i capacitats amb l’ús de
les TIC, com l’interés per la matèria, la motivació, l’aprenentatge cooperatiu,
les millores de les competències d’expressió i creativitat i, fins i tot, la recerca
de vídeos musicals per fer que els més menuts paren atenció a allò que estan
veient i escoltant.
D’altra
banda, el fet d’inserir les TIC a l’Educació Infantil considera aspectes
negatius en el model d’ensenyament i aprenentatge. Els desavantatges d’un ús
incorrecte de l’Internet són nombroses: les distraccions, la pèrdua de temps,
les informacions no contrastades, els aprenentatges incomplets i gens pràctics,
però sobretot la dependència de les pàgines webs si es fa un ús excessiu de les
tecnologies.
En
conclusió, cal assenyalar que el present segle exigeix canvis en el món
educatiu, i els professionals de l’educació (és a dir, nosaltres, els docents),
hem d’aprofitar-nos d’aquesta innovació tecnològica. El fet de fer classe i de
garantir una educació correcta per als més menuts és essencial perquè es formen
com a persones en l’avenir. A més a més, l’educació té moltes raons per tal
d’aprofitar les possibilitats que les TIC donen als professors. Cal veure les
tecnologies com una ajuda, no com una substitució de l’ensenyament general,
sinó com un suport per fer que l’alumne treballe i es motive juntament amb els
seus companys. Finalment, si es fa un bon ús de les TIC, es pot aconseguir
plantejar l’educació com un procés de col·laboració entre alumnes i professors,
i millorar el món educatiu.
Vist
ResponElimina