Les noves tecnologies,
emprades correctament a l'escola, son una ferramenta didàctica fonamental per avançar en la millora dels
processos educatius. Las tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) cada dia estan guanyant més terreny i
s'utilitzen per a tot en la vida, especialment per a la comunicació i l'aprenentatge.
L'educació, entre
altres coses, ha de servir per a formar els xiquets com a futurs ciutadans
capaços de viure en una societat amb unes característiques pròpies. I la
societat actual, es caracteritza precisament, per l'avanç tecnològic i pel fet de estar tot informatitzat.
Per tant, és obvi que hem de formar als xiquets en noves tecnologies. Però no ha de ser només
una matèria de formació. La part més interesant de treballar les noves tecnologies en l'aula és,
sobretot, la seua funció com a ferramenta d'aprenentatge. I més quan parlem de
la etapa de Educació Infantil.
En aquesta etapa,
és molt important que els alumnes estiguen motivats per a que es produïsca l'aprenentatge. I l'ús de noves tecnologies motiva moltíssim al xiquets. Està comprovat que quan un xiquet està motivat, vol aprendre, presta
atenció i adquireix els aprenentatges amb més facilitat. Per exemple, la pissarra digital
interactiva (PDI), és un recurs que permet al xiquet interactuar en un format de joc, on es poden treballar tot tipus de coneixements i destreses. En el
meu període de pràctiques, vaig veure com és un dels recursos de l'aula que més crida
la atenció del xiquets. De fet, per a ells, és quasi com un premi eixir a la pissarra
digital a fer exercicis.
En la xarxa tenim
una multitud de possibilitats d'aplicacions amb tot tipus de materials de
treball per a traballar amb la PDI. Però no totes són adecuades. Hem de fer una
selecció d'aquelles que tinguen aquestes característiques:
•
Format cridaner i visualment atractiu (música, estructura, temàtica)
•
Funcionament i navegació fluida
•
Adecuació i adaptació als contigunts curriculars
•
Intuïtiu
•
Divertit
•
Senyalització de l'encert i l'error
No obstant això,
no hem d'oblidar que els xiquets en
aquesta etapa, estan desenrotllant algunes estructures bàsiques molt
importants, com el seu esquema corporal, l'equilibri o l'orientació espacial, i
que necessiten del moviment per a ser assolides. Per tant, s'ha d'evitar que el
xiquet passe moltes hores assentat tocant una pantalla.
En conclusió, les
noves tecnologies tenen una gran potencialitat que hem d'aprofitar com a
mestres en el procés d'aprenentatge, però sempre hem de fer un ús racional
d'aquestes.
Laura Guedea Guijarro.
Vist
ResponElimina