dissabte, 26 de maig del 2018

L'ús de les noves tecnologies a l'escola. (Laura Guedea Guijarro)


Les noves tecnologies, emprades correctament a l'escola, son una ferramenta didàctica fonamental per avançar en la millora dels processos educatius. Las tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) cada dia estan guanyant més terreny i s'utilitzen per a tot en la vida, especialment per a la comunicació i l'aprenentatge.

L'educació, entre altres coses, ha de servir per a formar els xiquets com a futurs ciutadans capaços de viure en una societat amb unes característiques pròpies. I la societat actual, es caracteritza precisament, per l'avanç tecnològic i pel fet de estar tot informatitzat. Per tant, és obvi que hem de formar als xiquets en noves tecnologies. Però no ha de ser només una matèria de formació. La part més interesant de treballar les noves tecnologies en l'aula és, sobretot, la seua funció com a ferramenta d'aprenentatge. I més quan parlem de la etapa de Educació Infantil.

En aquesta etapa, és molt important que els alumnes estiguen motivats per a que es produïsca l'aprenentatge. I l'ús de noves tecnologies motiva moltíssim al xiquets. Està comprovat que quan un xiquet està motivat, vol aprendre, presta atenció i adquireix els aprenentatges amb més facilitat. Per exemple, la pissarra digital interactiva (PDI), és un recurs que permet al xiquet interactuar en un format de joc, on es poden treballar tot tipus de coneixements i destreses. En el meu període de pràctiques, vaig veure com és un dels recursos de l'aula que més crida la atenció del xiquets. De fet, per a ells, és quasi com un premi eixir a la pissarra digital a fer exercicis.

En la xarxa tenim una multitud de possibilitats d'aplicacions amb tot tipus de materials de treball per a traballar amb la PDI. Però no totes són adecuades. Hem de fer una selecció d'aquelles que tinguen aquestes característiques:

        Format cridaner i visualment atractiu (música, estructura, temàtica)
        Funcionament i navegació fluida
        Adecuació i adaptació als contigunts curriculars
        Intuïtiu
        Divertit
        Senyalització de l'encert i l'error



No obstant això, no hem d'oblidar que els xiquets en aquesta etapa, estan desenrotllant algunes estructures bàsiques molt importants, com el seu esquema corporal, l'equilibri o l'orientació espacial, i que necessiten del moviment per a ser assolides. Per tant, s'ha d'evitar que el xiquet passe moltes hores assentat tocant una pantalla.

En conclusió, les noves tecnologies tenen una gran potencialitat que hem d'aprofitar com a mestres en el procés d'aprenentatge, però sempre hem de fer un ús racional d'aquestes.

Laura Guedea Guijarro.

1 comentari: