dissabte, 5 de maig del 2018

Noves tecnologies. Aprenem més i millor. Ana Mª Marhuenda.


No fa molt, vaig llegir un article, en la revista Educar (2010, vol.53/1 11-28) que tractava d’un estudi que havien fet uns estudiants de la Universitat de Granada conjuntament amb altres de la Universitat Internacional de la Rioja. L’estudi es basava en una sèrie d’enquestes, a una població de més o menys 200 alumnes de magisteri, sobre què pensaven de la inclusió dels videojocs en el procés d’ensenyança/aprenentatge.
Aquest article plantejava les TIC com a recurs didàctic que millora la pràctica educativa mitjançant metodologies innovadores que afavoreixen el treball lúdic a les aules. Per a fer costat a aquesta premissa, s’anomenava a la doctora Leslie M. Miller de la Rice University. Center for Technology in Teaching and Learning en Houston, que utilitzava el mot ludificació per a referir-se a aquest tipus d’aprenentatge. Millier (2013) afirmava que l’ús de videojocs allibera norepinefrina, epinefrina y dopamina  en el cervell que fan que l’aprenentatge siga major. A més a més, que diferents tipus de videojocs reforcen diferents destreses com poden ser, per exemple, l’òcul-manual, la capacitat de gestió de recurs, orientació espacial, etc. També competències clau com la competència digital, la matemàtica o la científica i tecnològica.
Així és que mitjançant el videojoc, l’alumne pot assolir objectius didàctics amb diferents graus de dificultat i el/la mestre/a pot seguir el procés dels seus alumnes i donar-los recomanacions oportunes per a continuar. Fins i tot, poden ser motivats amb premis badges o insígnies digitals, que poden mostrar públicament. Al mateix temps, els pares poden seguir, mitjançant plataformes en línia, les tasques escolars que porten a terme els seus fills i les seues filles.
De primeres, pareix una meravella treballar d’aquest mode en l’aula, i en la meua opinió crec que seria una opció molt vàlida, amb les seues adaptacions per a cadascun dels nivells, des d’infantil fins a batxiller. Però el plantejament que li donen potser faça que hi haja competitivitat entre els alumnes, en lloc de solidaritat i companyonia. Per aquesta raó crec que és un bon recurs i que es pot aprofitar, però cal tindre molta cura perquè no genere rivalitat.
Altre estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), coordinat per el catedràtic Joaquín Gairín, reflecteix també com l’anterior, que els mestres estan a favor de l’ús de las TIC a l’aula, ja que el model educatiu ha d’avançar al mateix temps que ho fa la societat i que hi ha una vinculació directa entre la innovació educativa i el bon ús de les TIC,  assenyala Gairín.
Des del meu punt de vista, els/les mestres cal que estiguen ben formats en les TIC, perquè no es veien limitats en la seua aplicació a l’aula, a causa del seu desconeixement, i aprofitar-les com a un bon recurs que pot ajudar a entendre un concepte, per exemple, o a ensenyar a xiquets i a xiquetes amb dificultats de diferents tipus.
Però, si hem de ser cauts a l’hora de dissenyar el recurs basat en les TIC,  concorde als continguts que s’han d’aprendre, les necessitats específiques de cadascun dels alumnes, considerant per descomptat, l’etapa evolutiva en què es troben, etc. Jo em pregunte... Què temps és l’idoni per a treballar d’aquesta manera a classe? (Em refereix al nombre d’hores destinades a utilitzar les TIC dins de la programació didàctica). Haurien de tindre en compte les hores que els infants passen endollats als mòbils, a la televisió o a les tauletes, fora de l’àmbit escolar? Seria beneficiós incrementar-les o l’escola hauria de compensar, almenys en l’etapa d’Infantil, aquest abús?
Aquest seria altre debat, i no vull divagar més del que toca. Tornant al tema d’aquesta reflexió: Les noves tecnologies serveixen o no per a aprendre més i millor? Com he dit, pareix que un alt percentatge dels mestres així ho pensa, però en mi parer, això està molt bé però sempre sabent què tenim entre mans, com utilitzar les TIC de manera eficaç amb els alumnes i compensant per altra banda, deficiències que pot generar el seu ús. Com per exemple la forma de comunicar-nos, que ha passat del contacte físic i visual del tu a tu a la fredor de les pantalles tàctils, que necessiten emoticones per a completar textos amb un llenguatge nou que es menja les paraules i que és transmés tan ràpid com d’hàbil i entrenat estiga el dit de l’escriptor.
En definitiva, crec que hem de formar-nos com a mestres en les TIC per a usar-les amb consciència i, alhora, treballar aspectes que podem veure’s  compromesos per l'ús inadequat de les mateixes, com podrien ser la solidaritat, l’empatia, la democràcia, la comunicació efectiva, el llenguatge, la sociabilitat, l’anàlisi crítica, etc.

1 comentari: