El dia 24 d'abril, van assistir a la universitat els
xiquets i xiquetes del col·legi de monover, per a realitzar amb nosaltres una activitat sobre experiments científics. Vam fer diversos experiments a l'aula polivalent de la facultat, ja que és el lloc on més espai hi ha i
així teníem més buit per a muntar els tallers i tenir un bon espai per a
desenvolupar-los.
Cada grup tenia un identificatiu, que consistia en un
animal i nosaltres érem el grup dels cavalls, i també anava associat un nombre
que, en el nostre cas, era l'11.
En primer lloc, la meua companya Laura i jo eren les encarregades d'arreplegar als xiquets i xiquetes del nostre grup a l'autobús, vam estar esperant al fet que baixaren els 4 membres del nostre grup, que estava format per 3 xiquetes i 1 xiquet d'edats compreses entre 3 i 5 anys. Una vegada estaven tots, vam venir cap a la facultat amb la resta dels grups i ja vam ser a la classe per a començar amb els experiments.
En primer lloc, la meua companya Laura i jo eren les encarregades d'arreplegar als xiquets i xiquetes del nostre grup a l'autobús, vam estar esperant al fet que baixaren els 4 membres del nostre grup, que estava format per 3 xiquetes i 1 xiquet d'edats compreses entre 3 i 5 anys. Una vegada estaven tots, vam venir cap a la facultat amb la resta dels grups i ja vam ser a la classe per a començar amb els experiments.
Quan ja estàvem a l'aula, vam començar per presentar-nos perquè els xiquets i xiquetes conegueren els nostres noms i que ells també es presentaren per a les dues companyes que s'havien quedat a l'aula. Comencem explicant-los que com a bons científics anàvem a realitzar tres experiments molt divertits i que com els científics porten bates blanques ells també havien de posar-se una, i, per tant, els vam posar una espècie de bata feta amb una borsa de brossa blanca per a evitar que es tacaren la roba.
Després d'estar tots asseguts i acomodats ja en les
cadires, la meua companya Gema es va disposar a explicar el primer
experiment que consistia a realitzar un "Potato" o un "Ninot amb
cap de gespa", per a açò els va explicar que calia fer i quins eren els
passos a seguir, ia més els va fer algunes preguntes perquè ells reflexionaren sobre
el tema i que pensaren perquè si li posàvem terra i menjar de pardals, com era
possible que isquera gespa com si fóra pèl i que calia fer perquè isquera
perquè solament amb posar terra no servia. Finalment, entre totes vam ajudar als
xiquets i xiquetes a fer-ho.
El segon experiment va ser el meu, que era el de "Flors de colors" en aquest experiment, vaig començar fent-los preguntes per a intentar que reflexionaren sobre el tema abans de començar amb l'experiment. Vaig començar fent-los preguntes com, per exemple, si sabien per on menjaven les flors, que menjaven, si tenien boca, i que com pensaven que pujava l'aigua i per on. Totes les preguntes les vaig fer enfocades de forma simple i adaptades als seus coneixements perquè pogueren entendre-les, i una vegada ells van reflexionar i van dir que menjaven pel final del "palet" que es referien a la tija, els vaig dir que faríem l'experiment.
El segon experiment va ser el meu, que era el de "Flors de colors" en aquest experiment, vaig començar fent-los preguntes per a intentar que reflexionaren sobre el tema abans de començar amb l'experiment. Vaig començar fent-los preguntes com, per exemple, si sabien per on menjaven les flors, que menjaven, si tenien boca, i que com pensaven que pujava l'aigua i per on. Totes les preguntes les vaig fer enfocades de forma simple i adaptades als seus coneixements perquè pogueren entendre-les, i una vegada ells van reflexionar i van dir que menjaven pel final del "palet" que es referien a la tija, els vaig dir que faríem l'experiment.
Els vaig explicar que calia posar colorant blau a l'aigua i veure si els pètals de
les flors es posaven blaves, i els vaig preguntar que si ells creien que s'anava a
posar de color blau i cadascun va respondre unes coses, ja que alguns pensaven
que sí i uns altres que no, i finalment vam posar les flors i vam veure com al
cap d'una estona els pètals s'havien començat a posar blaus.
El tercer i últim experiment consistia a realitzar el
"Pot de la calma" i l'encarregada de dur-ho a terme va ser la
meua companya Laura. Ella es va encarregar d'explicar-los que
el pot de la calma és alguna cosa al que podem recórrer quan estiguem
molt nerviosos i que solament necessitem agitar-ho per a mirar-ho i
relaxar-nos, i és per açò pel que es va situar en l'últim lloc, com a símbol de
després d'haver realitzat tots els experiments tornar una mica a la calma
elaborant i mirant el pot. Per a elaborar-ho vam utilitzar diferents materials com
a cua, purpurina, sabó, aigua... i finalment vam posar la tapa i les peguem amb
cola perquè l'aigua no s'isquera. És important destacar que
el pot era de plàstic, ja que en ser xiquets i xiquetes xicotets era
perillós utilitzar un de cristall.
Finalment, una vegada realitzats tots els experiments la meua companya Beatriz, va realitzar una sèrie de preguntes sobre els experiments realitzats per a veure si els xiquets i xiquetes havien comprés el que volíem transmetre'ls mitjançant els experiments i que aprenentatges havien extret d'aquests. Després d'haver estat una estona parlant amb ells sobre els experiments, els vam donar un diploma que els descrivia com a "Científics experts", que els va fer molta il·lusió, ja que cadascun tenia el seu i deien que li l'ensenyarien a la seua mamà i al seu papà.
Com a reflexió personal, destacar que em va agradar molt realitzar aquesta
activitat amb els xiquets i xiquetes, ja que és alguna cosa que s'ix
fora del normal i que no és la típica rutina de classes normals a les quals
estem acostumats i d'aquesta forma es pot posar en pràctica l'aprés i la
capacitat de comunicar-se amb els xiquets en la llengua que estem treballant.
LORENA GONZÁLEZ PASTOR
Vist
ResponElimina