dijous, 24 de maig del 2018

NOVES TECNOLOGIES: AVANTATGES I DESAVANTATGES A L’EDUCACIÓ


L’educació en sí mateixa, té com a objectiu donar respostes a les necessitats de la societat. Aquesta ha canviat i com a element innovador ens trau les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (TIC’s). Però, quines repercussions tindrà l’adaptació de l’escola cap aquesta novetat?

En primer lloc, com a avantatges, detecte que el treball amb les TIC’s crea una nova motivació cap a l’aprenentatge, ja que s’incorpora com una forma de treball diferent a la tradicional, presentant els continguts de forma atractiva i possibilitant més treballs d’investigació de forma senzilla (amb la recerca a internet d’informació i d’imatges...) Això també es pot traduir en una estimulació de la reflexió i augment de l’activitat cognitiva (creació d’hipòtesis, argumentació...), fent que els alumnes siguen els protagonistes del seu aprenentatge (paper actiu).

A més, ens ofereixen una interacció continua, facilitant un feedback instantani amb l’alumnat, el qual pot conèixer al moment els seus errors. Per a mi, aquest feedback és molt eficaç i permet l’aprenentatge de forma instantània.

També podem accedir a elles ràpidament i amb la possibilitat d’emetre la informació cercada en qualsevol moment de la jornada escolar, i ens facilita adaptar-nos a les característiques i nivells d’aprenentatge de l’alumnat (ja que ofereixen jocs amb nivells, buscadors oberts als interessos dels xiquets...) i això, personalment, el tradueix com un progrés cap a l’atenció a la diversitat.

En segon lloc, com a desavantatges destaque que les TIC’s són cares i, a més, un problema habitual, és la dificultat d’utilització i la configuració d’aquests elements que detecten els i les mestres debut a la falta d’experiència i formació en aquets temes. I això, des de la meua perspectiva, desenvolupa perduda de temps a l’hora de fer activitats amb elles i distracció dels xiquets.

La utilització d’internet com a font de recursos, també posa en deteriorament altres fonts d’informació com enciclopèdies, diccionaris, i la manipulació d’elements. També pot ser una font d’ansietat per als xiquets perquè trobem massificada la informació i es difícil aplicar el filtre de qualitat.

Com a conclusió, m’agradaria fer aquesta reflexió, i es que, les TIC’s no s’han d’entendre com a un fi en sí mateixes, si no que són un medi que ens ajuda a aconseguir els nostres objectius curriculars i per a que funcionen hem de planificar, i no improvisar, així com fer un ús responsable i equilibrat, sense deixar de banda l’experimentació i manipulació d’elements reals a l’aula.

   Ángela Pérez Córdoba

1 comentari: